Vyhledat

Parfémy a jejich složení

Parfémy jsou vyráběny v několika různých koncentracích a každý z nich má své určité výhody. Nejčastější jsou parfémy tzv. Eau de Parfum - Toaletní vody - Kolínské vody a další doprovodné parfémové produkty (tuhý deodorant, sprchový gel,...).

Rozdělení parfémů dle koncentrací

1. PARFÉM (Extrakt)

Obsahuje nejvyšší koncentraci vonných složek: 15-30 % vonného extraktu rozpuštěného ve vysoce kvalitním 96% lihu. Parfém je dostupný  v objemu 7,5 až 15 ml z důvodů silné a vysoké koncentrace. Náklady na výrobu parfému se pohybují ve vyšších částkách, ale jsou kompenzovány intenzivním složením, které zaručuje vysoký a dlouhotrvající efekt.

2. PARFÉMOVÁ VODA ( Eau de Parfum, Edp)

Je to nejpopulárnější koncentrace vonných složek, protože má ideální poměr mezi kvalitou a cenou. Koncentrace vonných složek (extraktu) v parfémové vodě je stále poměrně vysoká: 10-20 % v 85-90% lihu. Parfémová voda je obvykle dostupná v 30, 35, 50 nebo 75 ml. Flakon je doplněn rozprašovačem.

3. TOALETNÍ VODA (Eau de Toilette, Edt)

Obsahuje 4-10 %  vonných složek rozpuštěných v 80 až 90% lihu. Ve srovnáním s parfémem a parfémovou vodou ztrácí toaletní voda na bohatosti složení, ale zároveň je vhodnější pro denní použití, zejména k nošení v zaměstnání,  atd. Pro noční nošení se doporučuje vyšší  koncentrace vonných složek. Pánské toaletní vody našly větší uplatnění než toaletní vody u žen. Parfémy a parfémové vody pro pány nejsou tak časté.

4. KOLÍNSKÁ VODA (Eau de Cologne, Edc)

Má koncentraci vonných složek kolem 3 až 5 % rozpuštěných v 70% lihu.

5. VODA PO HOLENÍ (After Shave)

Jeho koncentrace je nižší než 3 % v lihu. Voda po holení by měla být použitá před aplikací parfému či toaletní vody a neměla by být zaměňována.                                                                     

  

Rozdělení parfému dle chemického složení

Parfémy jsou v podstatě třídílné směsi chemických látek. První část parfému tvoří estery, aldehydy nebo armonatické organické sloučeniny, které se přirozeně vyskytují v ovocných plodech, květinách, bobulích, atd... Druhou část parfému tvoří pomalu těkavé rozpouštědlo, které zajistí postupné uvolnění vonných esencí do okolí. Nejčastěji je to aceton, ethanol. Ty také slouží jako konzervační látky parfému.Třetí část parfému tvoří stabilizátory a plnidla (výplně).

Vonné látky získáváme:

1. synteticky - kumarin - levně syntetizován z terpenů, ...
2. z rostlinných zdrojů - kůra, květiny, ovoce, pryskyřice, kořeny, semena, listy, větvičky,...
3. z živočišných zdrojů - ambra (velryba), cibetka, včelí vosk a med, pižmo (z jelenů), kůže
4. z přírodních zdrojů - lišejníky, mořské trávy a řasy

Širší rozdělení viz.: Tóny parfému

Rozdělení parfému dle vonných kompozic

Parfém je často vykládán jako hudební kompozice podle které se také dělí do tří fází. Vonné esence se uvolňují v různých časových kompozicích.

1. Hlava parfému

Jedná se o první dojem z parfému, který je vnímán bezprostředně po aplikaci (1-5 minut). Tvoří jej malé a lehké molekuly, které mají schopnost se rychle odpařovat. Mají slabší fixační vlastnosti. Úkolem je harmonicky připravit parfém na úvod do další kompozici - srdce. Právě hlava parfému vytváří prvotní dojem celého parfému, proto je velmi důležitá pro prodej parfému (citrusy, květiny, čerstvé ovoce).

2. Srdce parfému

Představí se v době, kdy mizí top poznámky parfému a kůže tvoří chemickou reakci s parfémem. Jedná se o středně prchavé látky. Tyto kompozice je možné vnímat za několik minut a trvají více jak 1 hodinu.

3. Základ parfému

Objeví se po vyprchání srdeční kompozice a jedná se o nejvíce stabilní a trvalé látky. Základ udává pevnost a hloubku parfému. Je vnímán již po 30 minutách od aplikace parfému a setrvává až 24 hodin. Jeho úkolem je naladit a vytvořit harmonické spojení s kůží a zafixovat parfém(pižmo, jantar, vanilka, kadidlo,...).

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.

Souhlasím

Přihlášení

Zapomněli jste heslo? Pošleme Vám nové.
Jste tu poprvé? Vytvořte si nový účet.